Què és l’alfabetització?
Definició
És l’acció i l’efecte d’ensenyar a llegir i escriure a persones adultes i d’instruir-les per tenir els coneixements i competències bàsiques de lectura i escriptura que tots necessitem per viure en societat. A més, es considera una porta a noves possibilitats d’ocupació i igualtat social.
“Paulo Freire”: «tota lectura d'una paraula va precedida per una lectura del món»
Tipologia d’alfabetisme
•Analfabet funcional: Sap llegir i escriure però, o bé l’aprenentatge ha estat incomplert, o bé la persona ha oblidat tot el que ha après.
•Analfabet pur: no ha estudiat mai les llengües catalana ni espanyola.
Què és l’alumnat nouvingut?
L’alumnat d’incorporació tardana o alumnat nouvingut són aquells nens que comencen l’escola a Catalunya més tard dels sis anys, usualment provinents de la immigració i amb desconeixement dels idiomes principals de les classes (català i castellà). Són infants que van a l’aula d’acollida fins que el nivell de la llengua és suficient com per assistir a l’aula ordinària. Se’ls ha de proporcionar a l’alumnat nouvingut una atenció adequada a les necessitats i als progressos relacionals i lingüístics perquè no dificulti el seu procés d’aprenentatge.
Què treballem en ambdós components?
• Atenció emocional (motivació, frustració, inquietuds, estrès, entre d’altres )
• Aprenentatge intensiu de les llengües (espanyola i catalana) per aprendre a llegir, escriure i comunicar-se amb els altres.
Com se’ls ajuda?
A través d’exercicis (de pronunciació, expressió i comprensió) el professional ajuda el nen i/o adult la seva habilitat per parlar, expressar-se a nivell oral i escriure i tenir coneixement del vocabulari espanyol i/o català.
Quins són els objectius de treballar l’alfabetització i amb nens/es nouvinguts/des?
• Reduir el nivell d’alfabetització.
• Fomentar el disseny i l’aplicació de metodologies d’alfabetització.
• Fomentar la formació en competències bàsiques per sobreviure en societat.
• Donar coneixements i aprenentatges a les persones nouvingudes.
• Afavorir la socialització entre les persones que formem part del món.
• Afavorir la comunicació amb els altres.
• Resoldre dubtes en la forma escrita i oral de les llengües.
• Aprendre a llegir i escriure de forma fluïda.
• Donar més oportunitat en el món laboral.
Alfabetització al G.A.P.
Dins del nostre centre, amb un equip de professionals, donem una atenció especialitzada a cada nen o adult que necessiti la nostra ajuda. Per això, qualsevol persona que tingui la necessitat de ser atesa per alfabetització intervindrem de forma adequada per poder millorar el seu procés d’aprenentatge.
Saber llegir i escriure avui dia, és la base de tot. Per tant, tenim en compte la importància que té per totes les persones que formem part del món de la necessitat de saber aquestes dues funcions. Siguin quines siguin les nostres funcions quotidianes fem servir sempre una de les dues, ja sigui per saludar, escriure una carta, saber què diuen a les notícies de la televisió, llegir un llibre, entre d’altres.
En definitiva, el nostre primer objectiu, és observar a les persones que vénen per veure les característiques i necessitats que tenen. Un cop tenim una primera visualització cal intervenir amb activitats, exercicis segons les dificultats d’aprenentatge que mostrin i anar desenvolupant una metodologia que sigui correcta al seu desenvolupament cognitiu, fins arribar a un procés continuat de l’aprenentatge.
Compartir
Demana la teva cita
Posem a la vostra disposició assessorament psicològic puntual per via telefònica, presencial o online. Pots omplir el següent formulari, el qual és totalment confidencial i serà dirigit a un professional del nostre equip.
C/ Vila i Vilà, 31-33, 08004 - Barcelona Ubicació i horaris